Utfärd till Mön, Danmark - fredag 27 maj

07.30  Avresa från Industrigatan, vid Olssons Basar i Ystad
Vi åker mot Lernacken och vidare över Öresundsbron till Danmark.
09.00  Gör vi vårt första stopp på Amager där förmiddagskaffet med "hjemmebagt bolle"
           står framdukat på Café Kystens Perle. Efter kaffet beger vi oss söderut mot Mön.
10.30  Har vi hämtat vår lokalguide som tar oss ut bland öns sevärdheter.
           Första besöket gör vi i Fanefjord kirke som har en av Europas finaste kalkmålningar.
           En YouTube-film om kyrkans målningar finns här. (Öppnas i nytt fönster)

Vid lunchtid når vi Damme Kro i Askeby där dagens "flæskesteg med rødkål, inkl 1 st
           alm.øl" serveras.

Efter lunchuppehållet åker vi genom Möns landskap till Möns Klint som alla har sett på
någon turistbroschyr. Möns Klint tillhör en av de mest besökta turistmålen utanför Köpenhamn på Själland.

Färden går sedan vidare till Liselunde slottspark och därefter återvänder vi till Damme Kro
för eftermiddagskaffe med "lagekage".

17.00  Lämnar vi Mön och beger oss norrut mot Köpenhamn och vidare över Öresundsbron
           till Skåne.
20.00  ca ankomst Ystad.
Pris* för medlemmar i strokeföreningen 450 kr, övriga 910 kr.
Betalas till plusgiro 97 03 70-3 senast 10 maj.
Anmälan senast 2 maj till Marianne Fransson, 0735-77 43 11.
OBS! Ta med pass och vaccinationsbevis!
*I priset ingår busstransport, broavgift, vägskatt, för- och eftermiddagskaffe, lunch,
lokalguide Mön och resemoms.