RONNIE GARDINER RYTM OCH MUSIK

En av många fördelar med ett medlemsskap i Strokeföreningen Ystad med omnejd är möjligheten att prova på och delta i rehabiliteringsmetoden Ronnie Gardiner Rytm och Musik. Det är nu fjärde terminen och för närvarande håller vi till på Göken i Ystad med en mycket uppskattad och duktig ledare, Anne-May Larsson.

Metoden använder sig av rytm, musik och rörelse och den stimulerar till samarbete mellan höger och vänster hjärnhalva. Det blir alltså mycket ”hjärngympa” men man kan även genom de olika rörelserna få till lite kroppsgympa.

För den som besöker en RGRM-grupp under pågående träningspass och inte känner till vad det handlar om kan nog bli lite konfunderad. Det är stampande i golvet, handklappningar, slag mot knäna samt en talkör med diverse obegripliga ord som bick, chom, chik och bang - och allt sker till musik!

Den korta beskrivningen av metoden är att deltagarna gör rörelser till musik utifrån ett ”notsystem” av symboler och ljudkoder.

En längre förklaring är att man utgår från ett trumset och ljudkoderna ska efterlikna olika trumljud. T.ex ”TING” kommer från cymbalen där man anväder högerhanden och ”CHIK” från hi-haten som manövreras med vänsterfoten.

Symbolerna består av stiliserade händer och fötter. Färg, riktning och utformning på symbolerna visar om det är vänster och/eller höger hand och/eller fot som ska utföra en rörelse.

Vi har vänster hjärnhalva och höger hjärnhalva, vänster och höger är viktigt att hålla reda på i träningen. Rött symboliserar vänster och blått symboliserar höger - inga jämförelser med företeelser i andra sammanhang!

Notbladen med symboler och skrivna ljudkoder projiceras på väggen med overhead- eller videoprojektor.
Noterna ska följas till musik och med musikvalet kan tempot väljas.

Det går att göra rörelser alltifrån enklast tänkbara till mycket avancerade och de kan utföras både stående eller sittande, allt efter förmåga.

Ovanstående textrader var ett försök till beskrivning av RGRM-metoden. Men vem kan bättre beskriva den än upphovsmannen själv, Ronnie Gardiner!

Det finns i RGRM-metoden arton stycken olika rörelser, i vår grupp i Ystad har vi än så länge bara hunnit prova på elva stycken. Se ett smakprov från träningen i form av en liten film där man använder BAAA och TING. Filmen (tyvärr inte så bra kvalitet) är i formatet .mp4 och ska förhoppningsvis fungera för de allra flesta.

Om man vill se och beundra Ronnie Gardiner tillsammans med några andra ”proffs” när de utför alla arton rörelserna finns det tillgängligt på denna länk.
.

Om Ronnie Gardiner och RGRM

Jazzmusikern och trummisen Ronnie Gardiner vände en personlig tragedi till den här behandlingsmetoden.

När Ronnie Gardiner 1980 var på Kanarieöarna för att uppträda och hans fästmö brutalt mördades var Ronnie mycket nära att ta livet av sig. På väg att dränka sig i havet mötte han av en slump en svårt handikappad pojke som log vänligt mot honom och som utstrålade en enorm livsglädje. Mötet med pojken gjorde att Ronnie tänkte om.

Utifrån sin profession som trumslagare bestämde han sig för att försöka skapa ett rehabiliteringsprogram för olycks- och sjukdomsdrabbade människor. När man spelar trummor använder man armar och ben i samverkan men oberoende av varandra. Man måste också läsa noter och följa en dirigent. Det kräver ett stort samspel mellan hjärnans olika centra. Med träning borde detta kunna stimulera hjärnan till att hitta nya vägar efter t.ex en stroke.

På Akademiska Sjukhuset i Uppsala fick Ronnie 1981 kontakt med neurologen Erik Stålberg som tog sig tid att lyssna på hans tankar om vad trumspel och rytm kunde betyda för hjärnan. Neuorologen hade såklart till en början en sund skepticism men ansåg att det i alla fall inte kunde skada, det kunde mycket väl vara värt ett försök och detta inspirerade Ronnie till att fortsätta.

Efter drygt tio års egna studier och tankearbete – parallellt med karriären som musiker – lanserade han sin egen Ronnie Gardiner Method. De första åren ledde han all kursverksamhet själv, samtidigt som han målmedvetet utarbetade en pedagogik för att föra ut den rytmbaserade metoden på bredare front.
Nu är metoden välkänd i neurorehabiliteringskretsar och rekommenderas starkt av ledande forskare och professorer.

För närvarande finns cirka 250 legitimerade RGRM-terapeuter, från Kalix i norr till Ystad i söder. Främst arbetsterapeuter, men även sjukgymnaster, lärare och musikutövare.

En stor forskningsstudie om RGRM har gjorts på Sahlgrenska Universitetet och resultaten kommer att publiceras någon gång under 2015.