Årsmöte 2019

Strokeföreningen Ystad med omnejd har haft årsmöte den 5 mars med cirka 60 deltagare. Sedvanliga årsmötespunkter togs upp där Jörgen Jarl valdes till ny ordförande efter Margareta Bösgård-Nilsson. Dessutom var det nyval av ledamöterna Marianne Fransson, Monika Wald, Signe Malmgren och Christer Gullberg.  Under året 2018 har föreningen haft 231 medlemmar. Det har under 2018 varit medlemsmöten med musikunderhållning, bildvisning, föredrag av bl.a. Ewa-Gun Westford och 25-årsjubileum.

Det har även varit en må bra-dag på Ystad golfklubb och dagsutflykt ”ut i det blå”, Österlentur samt julresa till Tivoli. Populärt har varit trivseldansen två dagar i veckan på Seniorernas hus Göken i Ystad.

Efter årsmötet serverades kycklingfilé med potatisgratäng och ovanpå det blev det musikquiz och musikunderhållning av Christer Andersson och Ann-Louise Mårtensson.

Programmet för 2019 fortsätter med bl.a. medlemsmöten (närmast den 23 april där Komkören underhåller), trivseldans, dagsutfärd 24 maj, må bra dag 18 juni, grillfest 13 aug och höstutfärd 20 september. SMIL-gruppen har planerat besök på handbollsmatch, bowling, Jägersrobesök och grillning under våren.

Nytt för året är aktivitet i projekt LIV (Lugnt Inre Välmående) som sker tisdagar på Seniorernas hus Göken.

Strokedagen är det årligen och i år är den nationellt 14 maj. Den dagen har strokeföreningen utställningsbord på Lasarettet i Ystad. Men redan dagen före, måndag 13 maj arrangerar man ihop med strokeenheten Lasarettet i Ystad en föreläsningseftermiddag på lasarettet där årets tema är hjärntrötthet. Onsdag 15 maj kommer man att ha utställningsbord på Närsjukhuset i Simrishamn.