Reseberättelser

Tvådagarsresa till Halland 15-16 maj 2015

15-16 maj 2015 gjorde vi en tvådagarsresa till Halland. Det var 24 medlemmar som klev på SP-buss i Ystad denna soliga fredagsmorgon.

På Habo gård i Lomma serverades förmiddagskaffe och goda bullar och sedan njöt vi av fantastiska vyer när chauffören tog oss vidare genom det vackra landskapet till Boarp där Birgit Nilsson muséet väntade.

Birgit var en av de största gestalterna inom operavärlden och museet är inrett i hennes barndomshem och i stallbyggnaden är det numera kafé där vi kunde sitta i en grisabox och äta glass.

Efter en god lunch och lite shopping för dem som så önskade, gick resan vidare norrut längs kusten. Halmstad var slutstation och här checkade vi in på 12 våningar höga Quality Hotell.
De flesta av oss hamnade dock på de nedersta våningarna.

Före kvällens trerättersmiddag fanns det tid att vila eller titta runt i affärsgallerian för de som så önskade.

Efter vår stadiga hotellfrukost på lördagsmorgonen mötte guiden Marie upp.
Hon lotsade oss runt till olika sevärdheter samtidigt som hon berättade med stor inlevelse om landskapet, gårdarna, företagen och samhällen som vi passerade.

Efter en bussfärd på smala krokiga vägar kom vi till tunnbinderiet i Knobesholm.
I början av 1900-talet var det världens modernaste. Två eldsjälar berättade och visade för oss hur man tillverkade tunnorna som förr användes till att förvara och exportera smör i.

Det var tänkt att vi sen skulle få se konstnären Magnus Andersson i Steninge blåsa och forma glas.
Tyvärr hade ugnen i hans glashytta gått sönder, så han fick nöja sig med att berätta om sitt hantverk och visa sina alster.

I en av Heagårdens stora imponerande gråstens-byggnader åt vi lunch. En buffé som bestod av diverse italienska läckerheter.
I byggnaden fanns även några exklusiva affärer att titta runt i innan vi åkte vidare till  Berte museum i Slöinge.

Där fick vi först sitta ner och lyssna på informationen om Berte kvarn och om museet.
Det är inte bara lantbruksredskap och maskiner som samlats i det ombyggda ridhuset, utan också inredning från en lanthandel, leksaker, skolbänkar och diverse andra saker.
Jag tror vi alla hittade något vi kände igen från vår barndom.

När vi inte orkade gå runt längre så serverades det kaffe och kanelbullar.

Många av oss passade på att köpa med oss en påse vetemjöl, ekologiskt och kravodlat, från Berte Qvarn.

När vi kom ut kom regnet och det var dags att vända hem till Ystad.

Tack alla som var med och såg till att det blev två trevliga resdagar.

Dagsutflykt 26 juni 2015

Föreningens dagsutflykt den 26 juni lockade drygt 60 deltagare. Bussfärden gick norrut genom ett vackert landskap med åkrar och ängar och betande djur. I närheten av Ljungbyhed stannade vi för en god middag på anrika Spångens värdshus.

Mätta och belåtna satte vi oss i bussen igen för att åka vidare till Tyringe och cafe 21. Här serverades vi både kaffe, hembakat och underhållning.
Wrambjers, kända från TV ” Hem till Tyringe” sjöng och spelade för oss, med lite hjälp av publiken.