Landskapsresa 26-28 maj 2000

Resan startade som vanligt från Göken, lite försenade kom vi iväg kl 8.20. Med en ny chaufför som heter Gert Saar lämnade vi ett sommarsoligt Ystad bakom oss, för att åka mot Östergötland och Frimurarhotellet i Linköping, som blir vår medelpunkt på denna resa. 31 stycken blev vi på denna resa, med 7 stycken som inte har åkt med oss tidigare. Det är glädjande att få nya medlemmar intresserade av våra resor. Vårt första stopp på färden ble en bra bit in i Småland, vid Gyllene Rasten i Dörarp, där vi blev serverade kaffe med fralla. Kl 12.00 åkte vi vidare mot Jönköping och norrut på Vätternleden mot Brahehus för att äta en bit mat eller bara ta en kopp kaffe, allt efter eget behag. Kl 14.50 åkte vi vidare till Gamla Linköping där vi gick runt och tittade på alla gamla byggnader och väl bevarade affärer. Med sina gamla kullerstensbelagda gator var det inte så lätt att komma fram med rullstolar, men det gick. Kl 17.30 kom vi till Hotellet, för övrigt ett av de finaste Hotell i mellersta Sverige sägs det, men nog har vi varit på bättre. Efter inbokning som alltid är lite strulig, blev det tid för lite vila och ombyte innan det var dags för middag kl 19.00 i stora matsalen. Middagen som bestod av förrätt och sedan någon sorts filé och sås med oskalade gamla potatis, lite konstigt och annorlunda än vi är vana vid nere i Skåne, men mycket gott. Efter middagen samlades de flesta av oss i ett annat rum för att som vanligt ha en stunds frågelek samt allsång. I år hade vi en ny sångfågel med oss som hette Anki och som hjälpte Kerstin O att få igång oss andra. Sen vid 22-tiden var det dags att dra sig tillbaka för en välbehövlig natts sömn.

Lördag 27 maj

Väckning kl 6.30, frukosten börjar serveras kl 7.15. Efter en mycket fin och varierande frukost, äntrade vi bussen för en kort resa till Berg, där vi skall åka en tretimmars båtresa på Göta Kanal och vi skulle passera 22 slussar mellan Berg och Borensberg. Färjan som hette Wasa Lejon var en fin handikappanpassad båt som vi trivdes med, kaptenen berättade lit för oss om kanalens historia. Efter lite fika ombord var vi snart framme i Borensberg, där bussen mötte oss för fortsatt färd till Motala. Dit kom vi lite väl tidigt, så vi fick vänta cirka tre kvart tills vår guide skulle möta oss. Lite irriterande kanske, men ibland är det svårt att alltid kunna hålla tiderna på en resa. Så kom då vår guide, som hette Kent Fritz. En mycket trevlig kille, som visade oss runt under en timmas tid i det vackra Motala, med sina fina gamla slussar på Motala Ström, samt i fabriksområden och de gamla arbetarbostäderna. Så fortsatte då färden åter till Linköping och Hotellet dit vi kom kl 17.00, för en stunds vila innan middagen kl 19.00. Middagen var även i kväll smaklig och god. Då många av oss var trötta av dagens tur, "sjön suger" sägs det, och då vi hade en lång resdag under söndagen framför oss, beslöts att vi skulle dra oss tillbaka till våra rum.

Söndag 28 maj

Efter en stadig frukost på morgonen var det dags att ta adjö av Linköping för färd mot Vadstena, där en guide mötte oss och visade Vadstena kyrka för oss och berättade om den Heliga Birgitta och hennes arbete i Nunneklostret. Så steg vi på det lilla Klostertåget för en rundtur i gamla Vadstena och runt Vadstena slott, som är omgärdat av en bred vallgrav. Vädret var rätt kyligt och blåsigt, så vi beslöt att dricka kaffe innan vi kl 13.30 åkte vidare söderut. Vid Ödeshög tog vi gamla vägen till Gränna, där vi stannade för att köpa polkagrisar av Franssons. Kl 15.15 åkte vi vidare till Brunnstorps Värdshus för att äta middag som var beställd till kl 16.00. Efter en fin middag och kaffe efteråt startades så färden kl 17.30 genom de mörka Smålandsskogarna och mot Skåne och Ystad dit vi kom vid 22-tiden. Trötta men med ännu ett trevligt resminne med oss hem.

Summeringen av resan blir nästan den samma som föregående år att vi haft solen med oss under största delen och regnet kände vi inte av förrän vi åter kom till Ystad.

Återigen är vi belåtna med Mårtenssons Buss och uppläggningen av resan. Vi tackar även chauffören Gert för hans yrkesskicklighet att på ett mycket säkert sätt lotsa oss fram under dessa tre fina dagar.

Ett varmt tack till er alla.

Göte

Tillbaka till arkivet