Göteborgsresan 30 maj - 1 juni 2003

Vi började som vanligt vår tredagarsresa från Göken i Ystad kl 08:00, vädret var också som vanligt sol och varmt. 24 personer var vi som skulle åka till Göteborg för andra gången i Strokeföreningens regi. Vi fortsatte färden norrut mot Snapparp där vi fick vår frukost sen vidare mot Göteborg dit vi anlände vid 14-tiden.

Där mötte vi vår guide som visade oss runt till Göteborgs bästa sevärdheter. På vårt hotell Scandic Hotel Europa som ligger centralt vid vid Drottningtorget där vi checkade in oss vid 17-tiden. Ett mycket fint hotell. Dagens middag serverades 19:30 (mycket god). Där träffade vi Solveig Karlsson som är ordförande i Göteborgs Strokeförening. Ystads Strokeförening bjöd Solveig på middag då vi tycker det är viktigt med samarbete med andra föreningar.

Efter en natts vila och en god frukost fortsatte lördagen med en båttur till Elfsborgs fästning, där vi blev väl mottagna av en skicklig guide som även var en fantastisk skådespelare som med verklig inlevelse gick in för sin uppgift att beskriva hur Danskarna försökte inta Göteborg. Vidare till Gunnebo Slott där vi serverades dagens lunch. Efter måltiden blev det en guidad tur i den vackra Slottsträdgården. Därefter åkte vi till Universeum med många sevärdheter som tropiska växter, olika djur samt många andra attraktioner. Väl tillbaka till hotellet och efter en stunds vila äter vi ännu en fin middag.

På söndagen var det dags för återresa till Ystad. Efter frukost går resan vidare söderut till Halmstad där vi stannade för att äta lunch och vandra runt i Miniland och se alla slott, kyrkor och andra kända byggnader runt om i Sverige i miniformat. Så var det dags för sista etappen mot Ystad dit vi kom vid halv sex-tiden.

Trötta men nöjda med våra upplevelser under tre fina dagar var det skönt att vara tillbaka i Ystad igen. Hoppas vi blir fler än 24 personer till nästa års resa.

Vi tackar åter Mårtensson Buss för en bra upplagd resa.

Vi tackar även Pia än en gång för hennes glada humör och hennes skicklighet att lotsa oss runt i Göteborg.

Ett tack till er alla

Göte