Danmarksresan 25-27 maj 2001

Resan startade som vanligt med soligt väder från Göken i Ystad kl 7.30. Trots den tidiga avresan från Ystad var alla på ett strålande humör liksom solen i det blå. Denna vår första resa utanför Sveriges gränser var,  trots mångas tvekan, den mest eftersökta då vi blev full buss med 35 st glada resande som är rekord för våra tredagars resor. Denna resa var lite annorlunda mot tidigare resor när vi nu startade med guide från start i Ystad och som följde med under alla tre dagarna. Chauffören Pia som kört oss ett antal gånger tidigare hälsade oss välkomna liksom guiden Jeanette.

Dags att gå på bussen igen!

Från Ystad över bron till Danmark åkte vi söderut genom ett soligt landskap över bron till ön Falster, vidare över en ny bro till Lolland som vi snabbt passerar till en väntande färja som tar oss över till Langeland. På båten över som tar 45 minuter är frukosten beställd, vilket fungerade bra. Sen går färden vidare till Fyn där vi besöker Elvira Madigans grav. Därefter går färden vidare med en ny båtresa som tar 50 minuter till ännu en ö som heter Als. Vi passerar Drottning Ingrids sommarresidens på vår resa mot hotell Mercure som ligger i Tyskland, cirka en mil från danska gränsen. Vackert väder och många gamla segelfartyg mötte oss i denna vackra tyska stad. Efter en lång dag och krävande sjöturer plus lång promenad till och från middagen som var mycket god, var vi alla trötta. Efter dagens upplevelser fick vi en natts sömn i sköna sängar på ett mycket fint och handikappanpassat hotell.

Några av resenärerna vilar i en slottsträdgård

Efter en natts vila och en fin frukost på hotellet var vi redo för en ny dags shopping i Flensburg, "där hotellet ligger". Därefter åker vi tillbaka in i Danmark och ser på Prins Joakims slott Schackenborg, för vidare färd till Tönder, en gammal och idyllisk stad. Sen vidare till Römö med Europas bredaste sandstrand, som Pia visade oss med sin kunnighet att köra buss utanför allmän väg. Där stannade vi också en stund för att se tillverkning av, och köpa ljus. Vidare mot Ribe, ännu en gammal stad med smala gator och med storkbo på en del gamla hus. Sen åkte vi mot Kolding och Middelfart som ligger vid Lilla-Bältsbron på Fyn, där vi skulle ligga på hotell Scanticon. Ett bra hotell men inte riktigt handikappvänligt enligt våra regler, men acceptabelt. Efter incheckning och lite vila bjöds vi på en mycket fin middag, denna gång på vårt hotell. Efteråt var det kaffe och samkväm. Men som det varit två dagar med mycket aktiviteter och en del av- och påstigningar på bussen var de flesta nöjda och belåtna och drog sig tillbaks för en natts behövlig vila.

Efter en stadig frukost går resan till Kolding Hus, en gammal borg, med utsikt över hela staden Kolding (där en Ystadpåg spelar handboll, Sebastian Seiffert). Sen åker vi till Odense där vi besöker H C Andersens museum, därefter går vi till Gyllene Ankan där vi äter en gemensam lunch.

Färden går vidare mot Egeskov Slott med sina fina parker och museer med gamla flygplan och gamla bilar. Här dricker vi vårt eftermiddagskaffe innan vi startar färden över Stora-Bältsbron och Öresundsbron tillbaka till Sverige och Ystad dit vi kommer vid 21-tiden. Trötta men belåtna efter denna resa som har gett oss många fina minnen från vårt grannland.

Vi tackar Pia för hennes yrkesskicklighet att lotsa oss fram i Danmark såväl som i Tyskland. Vi tackar även Jeanette för hennes charmiga uppträdande och hennes kunnighet om Danmark och Tyskland. Hon berättade om alla årtal och historier som, tror jag, vi var alla fascinerade av. Tack Pia - Jeanette.

Vi tackar även Anki som med sitt glada humör och sin fina sångröst har lättat upp humöret under bussresan.

Återigen är vi belåtna med Mårtenssons Buss och dess uppläggning av resan. Ett litet minus är dock middagen i Flensburg och hotellet i Middelfart. Annars är allt till belåtenhet. Summeringen av denna resa blir att vi har haft solen, glädjen och gemenskapen med oss vilket är mycket viktigt.