Bilder och program från

Tvådagarsresa till Blekinge 27-28 maj 2016

Fredag 27 maj

Med Stig Persson som chaufför avgick buss från Göken i Ystad kl. 08.00.
Kaffe vid Vägstationen i Brösarp och strax utanför Sölvesborg mötte guiden Ulf Nilsson upp.
Efter Sölvesborg gick färden till Listerlandet och Fiskemuséet i Hällevik.

Fiskemuseet invigdes 1976 och inrymmer båtar, fiskeredskap, motorer och utrustning, som ger en inblick i hur fiskare och sjömän hade det förr i tiden. Föremålen är skänkta av folket på orten. Den ideellt arbetande Hembygdsföreningen Facklan driver fiskemuséet.

Hembygdsföreningens ordförande Janne Andersson

----------------------------------------------------

I Hällevik åts lunch, fiskbuffé på Dagmars vid hamnen.

Hennings Rökeri startades i mitten av 1950-talet av Henning och Dagmar Knutsson.
1999 övertogs verksamheten av sonen Bo Knutsson med hustrun Maria som redan 1995 startat sommarrestaurangen Dagmars Hamnkrog som numera är integrerad i verksamheten.

----------------------------------------------------

Färden gick sen vidare mot Karlshamn och Utvandrarstatyn.

Utvandrarmonumentet "Karl-Oskar & Kristina" av Axel Olsson som minne av utvandringen till Amerika. Karl Oskar blickar ut mot havet mot den nya framtiden medan Kristina kastar en blick bakåt mot dem där hemma som man lämnar.

----------------------------------------------------

I Ronneby besökte vi Heliga Kors kyrka, en av Blekinges äldsta.

Heliga Kors kyrka, med sina äldsta delar från slutet av 1100-talet och fullbordad under 1400-talet, är den förnämsta medeltida byggnaden i Blekinge. Den överdådiga kalkmålningsdekoren och rikedomen på högklassiga konstföremål i kyrkan berättar om en avhållen borgarkyrka i en rik dansk köpstad.

Gatumiljö vid kyrkan

----------------------------------------------------

Vi bodde på Ronneby Brunn och här blev vi serverade en tre-rättersmiddag på kvällen.

De som ville kunde ströva runt bland Rhododendron och vattenfall i parken före maten.

Det vackra och imponerande brunnshotellet stod färdigt 1897 då brunnspark, brunnsskog, brunnsvillor, restauranger och badhus anlagts och uppförts. 1959 brann trähotellet ned till grunden och efter en omfattande återuppbyggnad stod ett nytt och mycket modernt brunnshotell klart 1961.

Lördag 28 maj

Efter frukosten åkte vi till Karlskrona där vi fick en stadsrundtur med bl.a. Bryggareberget, stadens bästa utsikt.

----------------------------------------------------

Vi besökte Marinmuseum och här åt vi lunch i restaurang Skeppsgossen.

Marinmuseum är Sveriges nationella museum för den svenska marinens historia. Här finns förutom utställningar föremålssamlingar, ritningsarkiv, bildarkiv och bibliotek. Den nuvarande museibyggnaden på Stumholmen invigdes 1997.

----------------------------------------------------

Det blev en båtresa med MF Axel genom Nättraby kanal och sen hälsade vi på Rosenbom.

M/F Axel byggdes 1934 och är numera en renoverad ångbåt med bibehållen charm. Går enligt turlista mellan Nättraby och Trossö i Karlskrona.

Rosenbom är en gammal trästaty och fattigbössa, föreställande en båtsman från 1700-talets Karlskrona. Legenden säger att han var en fattig flerbarnsfar som av sjukdom, troligen malaria, fick sluta arbeta. Under en tiggarrunda kom han till bildhuggare Kolbe som gav Rosenbom några lusingar innan han slängde ut honom ur huset så han hamnade i en snödriva. Morgonen därpå hittades Rosenbom ihjälfrusen stående vid kyrkväggen med ena handen framsträckt likt en tiggare. Kolbe som i vanliga fall arbetade med gallionsskulpturer gjorde då en trästaty av Rosenbom i formen av en fattigbössa.

Ulf Nilsson

Stig Persson